Sunday, 16 September 2007

DAJJAL - Pertemuan kedua dengan seorang Nabi Dalam Kehidupan Dajjal yang bermaharaja lela

PERTEMUAN KEDUA DENGAN SEORANG NABI DALAM KEHIDUPAN DAJJAL YANG BERMAHARAJA LELA (bab 1)

Setelah diusir oleh Nabi Musa, Samiri (Dajjal) mula mengembara sendirian melalui jalan-jalan di Sina 'menjauhi Nabi Musa dan kaumnya. Lalu satu ketika dia duduk-duduk di puncak suatu gunung tinggi memerhati orang-orang yang sedang berangkat pergi menaiki perahu di lautan. Dia berharap sangat dapat menumpang sama dalam perahu mereka untuk pergi ke negeri mana saja yang dapat dikunjunginya.

Pertama sekali, dia pun pergi ke sebuah negeri yang dikenali dengan nama Bilad al-Ghal yang bermakna negeri makmur. Dia tinggal disitu buat seketika. Kemudian dia pergi menuju kabilah-kabilah al-Bulghar. Kemudian dia tinggal agak lama dengan penduduk-penduduk al-Awral.

Dia juga pernah mencuba hidup di dalam masya^kat kabilah al-Ghuzz. Dari situ dia meneruskan pengembar-aannya ke Chorea. Apabila dia rindukan kampung halamannya, dia akan pulang melalui laut untuk menuju ke pulau hijau di Laut Yaman.Yang anehnya, tentang Samiri (Dajjal) ini, usianya memang betul-betul telah lanjut tetapi dia tidaknampak sedikit kedut pada wajahnya. Dia bergerak dan boleh bergiat cergas macam seorang lelaki yang baru berusia 30 tahun. Padahal dia lahir 100 tahun sebelum kelahiran Nabi Musa.

Dia mempunyai banyak dari perjalanannya ke tempat, negeri dan bercampur dengan berbagaibangsa. banyak tempat dia telah dan banyak bangsa dia telah tidak seorang pun boleh terbayangkan bagaimana caranya :dia melakukan itu semua. Dajjal juga boleh menguasai berbagai bahasa dari bahasa Hierogliph hingga bahasa-bahasa yang digunakan di antara dua sungai iaitu Sungai Eufrat dan Sungai Tigris.

Dia hidup di sebuah pulau sebagai seorang raja. Pada mulanya dia cuba mencari seekor binatang raksaksa yang menjadi temannya dulu tetapi tidak dijumpainya. Binatang itu seperti telah bersembunyi atau telah menjadi debu.

Dajjal menyangka binatang itu telah mati.

Dia menganggap begitu kerana umurnya sendiri pun sudah begitu lama. Dia pun cuba pergi melihat tujuh keping batu bersurat yang tertulis berbagai tulisan yang mengajarnya mengenal, Allah swt.

Tiba-tiba dia terjumpa binatang aneh itu tetapi telah berubah. Binatang itu sudah tidak boleh bercakap lagi, ia hanya boleh mengucapkan la ilaha ilia Allah".

Pada mulanya Dajjal menjadi bingung tetapi hatinya kembali pada apa yang hendak dilakukannya. Niat masih tidak dapat berubah, dia tidak menyesal dengan kesalahannya. Dia terus mengikut kehendak nafsunya.

Dia rasa tidak dapat hidup sendiri tanpa binatang itu. Dia pun kembali semula ke Samirah, tanah nenek moyangnya.

Apabila dia kembali dia lihat dunia sudah berubah sama sekali, dia tidak pernah melihatnya. Di situ dia bertemu dengan sekelompok manusia yang dipanggil as-Samiriyyah, iaitu campuran Yahudi dan orang Assyria. K e I o m p o k manusia t e r s e b u t t e r b e n t u k s e t e I a h kembalinya sebahagian orang Yahudi s e t e I a h kejatuhan negeri Babilonia yang besar. Mereka pun mendirikan kuil khusus untuk mereka. Di dalam kuil-itu mereka membaca syair-syair kuil Bait Al-Muqaddas.

Dajjal mendapati nama Samirah telah sekarang peninggalan berupa adat berjadi Jirzim sebagai bukti iaitu istiadat orang-orang Samirah masih gunung terkenal di Samirah. (Kuil yang didirikan oleh orang-orang Samirah itu telah dibina sejak 200 tahun yang merupakan kemuliaan atas Bait al Muqaddas, khususnya bag! kelompok-kelompok fanatik. Kuil itu berada di Jirzim (Zamirah). Salah seorang dukun Bait al-Muqaddas memusnahkannya. Malah dia mengerahkan pasukan khusus untuk membersihkan bekas-bekasnya.

Tetapi orang-orang Samirah membinanya lagi. Kuil itu tetap berdiri hingga pemberontakan terkenal yang dilakukan orang-orang Samirah dari kelompok Bani Israil pada abad ke 5 M. Kemudian komandan perang Roman, Vespasion, menghancurkan kota itu. Kemudian di atas runtuhannya itu didirikan kota yang baru. Yang aneh ialah sehingga sekarang peninggalan berupa adat istiadat orang-orang Samira masih terjaga, tetapi dikenali tanpa kuilnya di Jirzim.

(Di atas puing-puing kota Samirah kuno ini berdiri kota Naples. Samirah adalah ibu kota kerajaan Israil warisan Nabi Sulaiman. Orang-orang Samirah mengikuti keyakinan khusus yang bertentangan dengan mazhab Yahudi lainnya. Orang yang memilih Samirah sebagai ibu kota kerajaan Israil ialah Raja Umari yang pernah berkuasa di Israil pada tahun 885-874 S.M. Samirah terletak di Lembah Sa'ir. Lembah ini mempunyai tempat yang strategis untuk menguasai jalan sebelah utara dan selatan dalam menghadapi musuh yang datang dari kerajaan Yahudi. Jarak Samirah dari al-Quds lebihkurang 42 batu ke arah utara.)

No comments:

Post a Comment